EN PL
zamknij

Jana Matejki "Bitwa pod Grunwaldem” w 3D

 
Reżyser : Rafał Kidziński, Tomasz Bagiński
Producent : Platige Image
Rok produkcji : 2010
Czas trwania : 3,40 min

streszczenie
Rekonstrukcja słynnego obrazu Jana Matejki „Bitwa pod Grunwaldem” w technice stereoskopowej (tzw. 3D) to niecodzienny projekt przygotowany przez zespół Platige Image. Przeniesienie pełnej szczegółowości i kolorystyki dzieła w trzeci wymiar spowodowało, iż ten „gęsty” obraz z ogromną ilością postaci i detalu nabrał bardzo klarownej kompozycji przestrzennej.
Projekt uświetniający obchody 600. rocznicy Bitwy pod Grunwaldem jest częścią programu „Rezydencje artystyczne” realizowanego przez Muzeum Narodowe w Warszawie.
Ta niekonwencjonalna wersja płótna Jana Matejki zostanie udostępniona publiczności w jednej z sal Muzeum Narodowego i zastąpi oryginał na czas jego ponad rocznej renowacji.

koncepcja plastyczna
Najważniejszym celem realizacyjnym projektu było wierne odtworzenie obrazu. Już po wstępnej analizie wizualnej oraz zapoznaniu się z jego fachowymi opisami przed realizatorami stanęły pierwsze niewiadome. Jak powinna wyglądać postać, której na obrazie widać np. tylko pół twarzy? W jakiej stylistyce ulepszać trójwymiarowe modele (komputerowe rzeźby)?
Odpowiedzi na niektóre pytania szukano w innych obszarach obrazu korzystając z jego przepychu i bogactwa detalu. W przypadkach, gdy to nie wystarczało, zespół sięgał do bazy zdjęć średniowiecznego oręża i kostiumów specjalnie stworzonej na potrzeby tego projektu. Stylistykę modeli oparto na barokowych rzeźbach uznając, że są najbliższe charakterem namalowanym postaciom.3/6

realizacja
Wykonanie stereoskopowej rekonstrukcji obrazu Jana Matejki dla ekipy Platige Image okazało się być trudnym wyzwaniem. W przedsięwzięciu tym wzięło udział około dwudziestu grafików. Przez cztery miesiące nieprzerwanie prowadzono prace przenoszące oryginał w trójwymiarową przestrzeń. Obraz przechodził poszczególne fazy realizacyjne. Począwszy od prostych kartonów reprezentujących umiejscowienie postaci w przestrzeni, poprzez uproszczone do minimum manekiny służące dokładnemu odwzorowaniu każdej pozy, aż po skomplikowane modele zawierające wszystkie detale postaci. Ostatecznie w pamięci komputerów odtworzono 67 niepowtarzalnych postaci sumarycznie składających się z ponad 50 milionów polygonów (ścianek).
W kolejnych fazach pokryte zostały „cyfrową farbą” (teksturami) oraz renderowane z zachowaniem malarskiego charakteru projektu. Cała rekonstrukcja zajmuje ponad 2 terabajty danych. Ostateczna projekcja trwa 3 minuty 40 sekund. Daje wrażenie realistycznej głębi, a utrwalone na płótnie postaci można zobaczyć z innej niż dotychczas perspektywy.4/6
INFORMACJE O TWÓRCACH
PROWADZENIE PROJEKTU
RAFAŁ KIDZIŃSKI (ur. 1984)
Studiował na Wydziale Matematyki i Informatyki Uniwersytetu w Białymstoku. W latach 2002-2008 współpracował jako freelancer tworząc grafikę komputerową. Od 2008 roku pracuje w Platige Image. Współtworzył animacje przy m.in. „Animowanej historii Polski”.

filmografia:
projekty specjalne:
JANA MATEJKI „BITWA POD GRUNWALDEM” W 3D (2010)
krótkie filmy animowane:
ANIMOWANA HISTORIA POLSKI (2010) modeler
ANIMOWANY PRZEWODNIK PO POLSKIM SUKCESIE (2010) modeler
MIASTO RUIN (2010) modeler, tekstury
PATHS OF HATE, w produkcji, modeler postaci
MAU MAU, w produkcji, modeler postaci
filmy reklamowe:
POLSKA KLIMAT DO ZMIAN – kampania społeczna (2008) modeler
AKCJA. KAMPANIA SPOŁECZNA – kampania społeczna (2008) modeler
ORANGE GO „MINUTY ZA MINUTY” (2010) modeler,
ASPIRYNA „WRÓŻKA” (2010) modeler postaci
NOWE ORANGE GO „MINUTY ZA MINUTY” (2010) modeler postaci5/6

nadzór artystyczny
Tomek Bagiński (ur. 1976)
Reżyser, producent animacji. Jest artystą samoukiem. Porzucił studia architektoniczne dla robienia filmów. Pierwszy film studencki „Rain” wygrał w 1998 roku kilka lokalnych nagród i stał się przepustką do studia Platige Image, w którym obecnie zajmuje stanowisko dyrektora artystycznego. Między 1999 i 2002 pracował z przerwami nad swoim poważnym debiutem krótkometrażowym – „Katedrą”. Film zdobył w 2002 roku główną nagrodę „Best Animated Short” na największym festiwalu animacji i efektów specjalnych SIGGRAPH, a rok później nominację do Oscara w kategorii krótki film animowany.
W roku 2004 zrealizował swój drugi film krótkometrażowy pt. „Sztuka spadania”.
W 2005 roku zdobył nagrodę Jury na festiwalu SIGGRAPH, stając się jednocześnie pierwszym w historii festiwalu twórcą, który otrzymał obie główne nagrody. Potwierdzeniem sukcesu obu produkcji były nagrody i udział filmów na kilkudziesięciu międzynarodowych festiwalach. W roku 2005 otrzymał nagrodę Brytyjskiej Akademii Filmowej BAFTA w kategorii krótki film animowany.
W przerwach pomiędzy realizacją swoich autorskich projektów, pracuje nad efektami specjalnymi i animacją na potrzeby produkcji kinowych i reklamowych (ponad 50 zrealizowanych). Nie obce są mu również realizacje teatralne. Jest reżyserem m.in. wirtualnej scenografii do powstałej na potrzeby jubileuszowego koncertu Krzysztofa Pendereckiego „Siedem bram Jerozolimy”, na bazie którego powstał film muzyczno-baletowy, nominowany przez Międzynarodową Akademię Telewizyjną do Emmy Award 2009.
W 2009 zakończył swój najnowszy film pt. „Kinematograf”. Obecnie przygotowuje się do realizacji pierwszego pełnometrażowego filmu fabularnego „Hardkor 44”.

filmografia:
krótkie filmy animowane:
DESZCZ (1997) reżyser i twórca
KATEDRA (2002) reżyser i twórca
SZTUKA SPADANIA (2004) reżyser
KINEMATOGRAF (2009) reżyser
projekty specjalne:
AKADEMIA PANA KLEKSA – widowisko teatralne (2006) reżyser animacji
WIEDŹMIN – intro game cinematic (2007) reżyser, art director
WIEDŹMIN – outro game cinematic (2007) reżyser, art director
WIEDŹMIN: POWROT BIAŁEGO WILKA – game cinematic (2008) reżyser
SIEDEM BRAM JEROZOLIMY – stage performance (2008) reżyser animacji

powered by The Blob Studio
Copyright © The Blob Studio ltd.
contact@weeblob.blog
6 Quarry Cottages, EH15 3HJ, Edinburgh, UK
Company No. SC674387